منوی دسته بندی

میکروفن در دوربین مداربسته

تجهیزات صوتی مانند میکروفن ابزاری مفید برای اضافه کردن دوربین مدار بسته می باشئد.

البته باید توجه داشت با توجه به قوانین هر کشور نسبت به نصب آن اقدام نمود. با این حال میکروفن ابزار بسیارخوبی در کنار نظارت نصویری می باشد و شما را قادر به شنیدن در کنار  دیدن می کند و ابزار هدایتی بسیار عالی به شمار می آید.

نحوه کارکردن میکروفون کندانسور،خازنی و یا الکترواستاتیکی

نحوه ی کار این میکروفون ها بسیار ساده است..این میکروفون ها پاسخ بسیار خطی نیز،دارند.ساختار ساده ی میکروفون های کندانسور،فقط شبیه به یک خازن است.دو صفحه ی فلزی،که یکی ثابت است و دیگری حکم دیافراگم این میکروفون را دارد،در مجاور و کنار هم قرار گرفته اند.این میکروفون ها برای عمل کردن به برقی نیاز دارند تا یک بار الکتریکی را در میکروفون ذخیره کنند.پس از ذخیره شدن بار در میکروفون،با حرکت دیافراگم بسیار سبک و نازک بار ذخیره شده در میکروفون تغییر میکند(ولتاژ تقریبا ثابت میماند) و باعث تولید یک سیگنال خروجی میشود.یکی از پرکاربرد ترین منابع تغذیه میکروفون الکترواستاتیکی،برق 48 ولت است.اما از منابع با ولتاز های کمتر همانند 9 ولت،12 ولت،24 ولت نیز میتوان استفاده کرد.محدوده تغییران ظرفیت خازن این میکروفون ها،از 5 پیکوفاراد تا 100  پیکوفاراد است.هنگامی که فرکانس های صوتی به صفحه میخورند،این تغییرات به وضوح قابل لمس است.میکروفون های کندانسور،میتوانند دو یا سه عدد سیم داشته باشند،در نمونه ی سه سیمه،یک سیم،سیم بدنه است،یک سیم،سیم ولتاژ بایاس و یک سیم،سیگنال خروجی است.در سه سیمه ها،فقط یک مدار RC استفاده شده،که نسبت به ورود برق فانتوم،فیلتر پایین گذر هستند اما نمیگذارند که برق،به خروجی برود،یعنی نسبت به برق،فیلتر بالا گذر است و اجازه خروج سیگنال صدا را میدهد.مقاومت،در اینجا،یک سرش به سیم ولتاژ 48 ولت وصل است و سر دیگرش به یکی از صفحات میکروفون،(معمولا صفحه ثابت) و از همین نقطه،یک خازن که سرش به همین صفحه ی ثابت وصل است،و سر دیگرش به سیم سیگنال خروجی وصل شده،وظیفه ی حذف برق فانتوم و عبور سیگنال تولیدی توسط میکروفون را دارد،(کوپل کردن سیگنال AC از برق DC)و با سخن گفتن در میکروفون،تغییر بار باعث تغییر جریان مقاومت میشود،اگر صفحات نزدیک شوند بار زیاد شده و در نتیجه جریان مثبت و اگر صفحات از هم دور شوند،بار کم شده و جریان مقاومت منفی خواهد شد،ولتاژ دو سر مقاومت،تصویری از سیگنال صوت است.

میکروفون های کندانسور،بسیار با کیفیت هستند و میتوان گفت که تقریبا تمامی باند صوتی را پوشش میدهند،اما فقط به خاطر حساسیت بسیار بالایشان،برای استیج و خصوصا جاهایی که مانیتور صدا وجود دارد،مناسب نیستند،ولی برای استدیو ها،بهترین گزینه هستند.پاسخ قطبی این میکروفون ها،کاردیود و یا شات گان است.

شکل کلی یک نمونه کندانسور:

میکروفون خازنی

نصب

در مورد جایگاه نصب میکروفن  معمولا این اصطلاح را همیشه  بکار می بریم ، در جایی که دوربین کارایی دارد میکروفن کارایی ندارد و برعکس آن ، به این معنا می باشد که معمولا دوربین ها در یک مسافت دور نسبت به مضوع قرار می کیرند تا بتوانند همه  زوایای تصویری را پوشش دهند.

اگر ما همانجا که دوربین را نصب نموده ایم میکروفن را هم نصب نماییم، کیفیت قابل قبولی از نظر صدا به دست نمی آوریم. در این جا باید کفت که باید میکروفن را هر چه قدر که می توانیم به موضوع نزدیکتر نموده تا صدای واضح تری داشته باشیم، در این صورت باید توجه کرد که حساسیت بالای ضبط صدا در کجا قرار دارد و در نزدیکی آن میکروفن را نصب نمود.

ماژول میکروفن خازنی 3 پایه Microphone Module
ماژول میکروفن ky-037 - فروشگاه تخصصی الکترونیک ECA

میکروفن های قابل استفاده درسیستم های  دوربین مدار بسته در اکثر موارد از نوع خازنی بوده و قابلیت تشخیص رنج بسیار وسیعی از فرکانس های صوتی را دارا می باشد. در این نوع میکروفن ها با توجه به ساختار الکترونیکی آن که شامل خود میکروفن و مدار پری آمپلی فایر(تقویت کننده میانی ) آن می باشد.

در این نوع از میکروفن ها برخلاف میکروفن های زغالی و یا

دینامیکی و … نیاز به ولتاژ برای کار دارد.

راه اندازی

معمولا ما سه رشته سیم در میکروفن های خازنی داریم: قرمز، مشکی و سفید.

سیم قرمز: ورودی ولتاژ می‌باشد. رنج ولتاژ کاری میکروفن معمولا بین 5 ولت تا 12 ولت می باشد.

سیم سفید: خروجی صدا می باشد. معمولا فرکانس حد بالا و حد پایین 1V (Ac) می باشد.

سیم مشکی: منفی مشترک بین ورودی ولتاژ و بین خروجی صدا می باشد.

در مدار پری آمپلی فایر میکروفن ها معمولا ما قادر به تغییرضریب تقویت خروجی آن هستیم که درآن می توانیم ضریب حساسیت دستکاه را کم و یا زیاد کنیم (بسته به مدل) .

شاید یکی از مدتر های پری امپلی فایری که تست کردم و بالاترین بهره خروجی و حساسیت بالا داشته است و خیلی جالب می باشد یکی از محصولات مهران کیت می باشد که با بهره گیری از دو ترانسیستور گین بالایی رو توی خروجی میده و با داشتن پتانسیوتر گین را میشه کنترل کرد

مهران کیت | پری آمپلی فایر میکروفون خازنی

البته باید حوصله مونتاژ را داشته باشید که به نظر من نسبت به قیمتش می ارزه

با سپاس

حکیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *